Teatr Gdynia Głowna

O SPEKTAKLU:

WIECZNA KOMEDIA

inspirowana komediami Arystofanesa oraz esejami Rebekki Solnit

Na czyn tak wielki, śmiały i odważny,
W dniu, co nadchodzi, ważymy się po to,
By w jakiś sposób przechwycić ster państwa
I aby zrobić w nim wreszcie porządek…

Współczesna Polska staje się tłem dla historii, która wydaje się jakby „wyjęta spod pióra” starożytnego greckiego prześmiewcy. Bohaterki spektaklu, inspirowane postaciami Arystofanesa, to kobiety, które postanawiają połączyć siły, podjąć walkę o swoje prawa i poprawę statusu społecznego poruszając problem stereotypu płci.

Przeplatając komedię z głębokimi przemyśleniami nad kobiecym losem, spektakl ukazuje różnorodność doświadczeń współczesnych Polek, które stają się symbolem walki o równość, prawa i zdolność do decydowania o własnym życiu.
Spektakl inspirowany komediami Arystofanesa oraz esejami Rebekki Solnit przynosi na scenę humor, ironię i absurd ukazując nam, że choć czas płynie, niektóre tematy pozostają niezmienne.

Czy komedia teatralna nadal może pełnić funkcję krytyki społeczeństwa i polityki, podobnie jak to robił Arystofanes, czy może miała miejsce ewolucja w sposobie wyrażania tych przekazów? Jak daleko jesteśmy od ideałów kobiet sprzed 2500 lat i czy czas na kolejne zmiany?

W spektaklu wykorzystano fragmenty komedii „Lizystrata” oraz „Sejm Kobiet” Arystofanesa w przekładzie Janiny Ławińskiej – Tyszkowskiej (wyd. Ossolineum). Zainspirowano się myślą Rebekki Solnit zawartą w esejach „Mężczyźni objaśniają mi świat”, w przeł. Anny Dzierzgowskiej wydanych przez wydawnictwo KARAKTER oraz wykorzystano cytaty z eseju „Babka Pająk” z powyższego dzieła.

 

Więcej o twórcach:

Anna Bochnak-Fryc – absolwentka Akademii Praktyk Teatralnych Gardzienice oraz Uniwersytetu Adama Mickiewicza na kierunku Filozofia Komunikacja Społeczna i Filologia Norweska. Współpracowała z Teatrem Strefa Ciszy i Barakah, grała w spektaklach reżyserowanych przez Macieja Gorczyńskiego, do niektórych współtworzyła również muzykę. Śpiew to jej największa pasja. Od ponad dziesięciu lat wykonuje archaiczne pieśni ludowe i wykorzystuje je również w procesie tworzenia muzyki. Utwory tradycyjne w jej interpretacji można usłyszeć w spektaklu Teatru Nowego w Słupsku – „Grupa Krwi”. Obecnie śpiewa w zespołach Akademia Głosów Tradycji oraz Dobre Sobie. Pisze własne teksty oraz muzykę. Prowadzi warsztaty śpiewacze dla dużych i małych.

Krzysztofa Gomółka – Pawlicka – aktorka, pedagożka, instruktorka teatralna, koordynatorka wydarzeń kulturalnych i artystycznych. Absolwentka Policealnego Studium Aktorskiego im. Aleksandra Sewruka w Olsztynie oraz UWM na kierunku filozofia oraz pedagogika opiekuńcza z socjoterapią. Współpracowała z Gdańskim Archipelagiem Kultury i Miejskim Ośrodkiem Kultury w Olsztynie realizując projekty teatralne integrujące osoby głuche i słyszące oraz z Teatrem Komedii Valldal. Współpracuje z Festiwalem Polskich Filmów Fabularnych oraz Teatrem Gdynia Główna.

Marta Jaszewska – aktorka, pedagog, menadżer kultury. Absolwentka Policealnego Studium Aktorskiego im. A. Sewruka przy Teatrze im. S. Jaracza w Olsztynie oraz Pedagogiki ze specjalnością Menadżer Kultury, UWM Olsztyn. Współpracuje z Gdańskim Towarzystwem Przyjaciół Sztuki, Teatrem Gdynia Główna. Laureatka Nagrody Prezydenta Miasta Gdyni za rolę w spektaklu “I jakoś to będzie…” (2021). Stypendystka Marszałka Województwa Pomorskiego (2020) oraz Miasta Gdańska (2021).

Małgorzata Polakowska – absolwentka Południowobałtyckiej Akademii Teatru Niezależnego (2014) oraz Akademii Teatru Alternatywnego przy Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu (2016). Od 2014 roku współtworzy zespół aktorski Teatru Gdynia Główna oraz realizuje spektakle Teatru Forum. Laureatka nagrody Prezydenta Gdyni z Okazji Międzynarodowego Dnia Teatru 2021 za rolę Maszy w spektaklu “Maska” według Stanisława Lema, zdobywczyni nagrody zespołowej z okazji XX Ogólnopolskiego Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” za spektakl ZJEMY WASZE DZIECI. Z CEBULĄ Teatru na Faktach Instytutu im J. Grotowskiego we Wrocławiu (2021), laureatka stypendium twórczego Marszałka Województwa Pomorskiego (2020), laureatka nagrody Prezydenta Gdyni z Okazji Międzynarodowego Dnia Teatru 2018 reżyserię i realizację ośmiu premierowych spektakli metodą Teatru Forum, zdobywczyni Nagrody Artystycznej Galion Gdyński 2018 w kategorii „Animacja Kultury”, stypendystka MKiDN w dziedzinie “animacja i upowszechnianie kultury”.

Grzegorz Kujawiński – absolwent wydziału Organizacji Sztuki Filmowej w Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej, Filmowej i Telewizyjnej w Łodzi. Przez lata związany z Teatrem Nowym w Łodzi oraz Sopocką Sceną Off de BICZ.  Od 2013 roku współpracuje z Teatrem Gdynia Główna. Na co dzień zajmuje się promocją i działaniami PR.  Reżyser spektakli: „Dzielny kapitan Ahab” insp. „Moby Dickiem” Hermana Melville’a, „Zuchwała historia z zakurzonej półki” wg własnego tekstu, „TEOHIPHIP” wg „Podróży 20” z „Dzienników Gwiazdowych” Stanisława Lema oraz „Dlaczego nie lecimy do gwiazd?” na podstawie własnego pomysłu.

 

 

 

TWÓRCY:

  • Scenariusz: GRZEGORZ KUJAWIŃSKI oraz obsada
  • Reżyseria: GRZEGORZ KUJAWIŃSKI
  • Obsada: ANNA BOCHNAK - FRYC
  • Obsada: KRZYSZTOFA GOMÓŁKA - PAWLICKA
  • Obsada: MARTA JASZEWSKA
  • Obsada: MAŁGORZATA POLAKOWSKA
  • Światło: MARZENA CHOJNOWSKA
  • Kostiumy: MARZENA CHOJNOWSKA
  • Dźwięk: MARZENA CHOJNOWSKA

RECENZJE

Cytat