KARDIOSYSTEM
Na podstawie tekstów „Joanna M. Brzeg” Rafała Matusza i fragmentów „Kraboszek” Barbary Piórkowskiej
- SCENARIUSZ I REŻYSERIA: EWA IGNACZAK
- DATA PREMIERY: 8/9 marca 2024
- CZAS TRWANIA: 65 min.
- BILETY: 50/55 zł
- preferencje wiekowe: 15 +
O SPEKTAKLU:
KARDIOSYSTEM
Na podstawie tekstów „Joanna M. Brzeg” Rafała Matusza i fragmentów „Kraboszek” Barbary Piórkowskiej
Serce Akademii bije schowane gdzieś w piwnicach budynku. Na powierzchni działa tylko bezduszny system maszyn podtrzymujących życie i widać rurki kroplówek. W szpitalnej scenerii rozgrywa się straszny i śmieszny jednocześnie sparing o życie, w którym biorą udział ledwo trzymająca się na nogach, lecz zdeterminowana, by wyzdrowieć, pacjentka oraz naznaczona widokiem wnętrza wielu już ludzkich ciał pani chirurg. Między kobietami jest wielka przepaść, a składają się na nią: wykształcenie, wiek, zasobność portfela, wrażliwość oraz sposób patrzenia na świat, sytuacja osobista i rodzinna i na koniec – najważniejsze – stan zdrowia.
Rozmowy między chorą i lekarką muszą być zatem ostre jak skalpel, a riposty cięte. Oddziałowe przygody pacjentki trenują ją w twardej szkole przetrwania, jaką okazują się po kolei: sala chorych, gabinet zabiegowy czy blok operacyjny. W piżamie i odarta z niej musi jak Joanna d’Arc stanąć po swojej własnej stronie i przeciwstawić się również odzierającemu z godności wzorcowi opieki medycznej. Czy doktor prowadząca zdoła okazać empatię? Zrozumie, jak ważny jest kojący dotyk i łagodność? I jaką cenę zapłaci z kolei jako personel medyczny – za wiedzę oraz możliwość uprawiania zawodu obciążonego tak wielkim ryzykiem i odpowiedzialnością?
Śmierć stoi przy obu tych postaciach, zrównując linie życia – kardiogramy – i przypominając o tym, jak nieprzewidywalne czasem są koleje Losu.
Spektakl powstał z inspiracji powieścią „Kraboszki” Barbary Piórkowskiej (Wydawnictwo Marpress) i esejem poświęconym pamięci Matki Rafała Matusza. Pierwszy tekst jest zapisem opresji gwałtu medycznego, a następnie zdrowienia z poważnej choroby, drugi – hołdem oddanym ciężkiej pracy lekarzy i synowskiej miłości.
Więcej o twórcach:
Hanna Miśkiewicz – aktorka/ Gdańszczanka, od 1998 r. związana z Teatrem Miniatura. Ma na koncie około 150 premier. Laureatka brązowego medalu Gloria Artis w 2021 r za zasługi w dziedzinie kultury. Brała udział w wielu wydarzeniach performatywnych, zajęciach terapeutycznych, pracowała przy dubbingu w filmach animowanych, słuchowiskach radiowych, reklamach oraz serialach telewizyjnych. Od 1990 członkini Związku Artystów Scen Polskich.
Małgorzata Polakowska – absolwentka Południowobałtyckiej Akademii Teatru Niezależnego (2014) oraz Akademii Teatru Alternatywnego przy Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu (2016). Od 2014 roku współtworzy zespół aktorski Teatru Gdynia Główna oraz realizuje spektakle Teatru Forum. Laureatka nagrody Prezydenta Gdyni z Okazji Międzynarodowego Dnia Teatru 2021 za rolę Maszy w spektaklu “Maska” według Stanisława Lema, zdobywczyni nagrody zespołowej z okazji XX Ogólnopolskiego Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” za spektakl ZJEMY WASZE DZIECI. Z CEBULĄ Teatru na Faktach Instytutu im J. Grotowskiego we Wrocławiu (2021), laureatka stypendium twórczego Marszałka Województwa Pomorskiego (2020), laureatka nagrody Prezydenta Gdyni z Okazji Międzynarodowego Dnia Teatru 2018 reżyserię i realizację ośmiu premierowych spektakli metodą Teatru Forum, zdobywczyni Nagrody Artystycznej Galion Gdyński 2018 w kategorii „Animacja Kultury”, stypendystka MKiDN w dziedzinie “animacja i upowszechnianie kultury”.
Ewa Ignaczak – jest absolwentką warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza. Przez ostatnie cztery dziesięciolecia zajmuje znaczące miejsce w gronie najciekawszych reżyserów teatralnych w naszym regionie. Jest założycielką i reżyserką niezależnego Teatru Stajnia Pegaza (1981). Wieloletnia animatorka życia kulturalnego w Trójmieście, co zaowocowało zdobyciem Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska za całokształt jej działalności artystycznej (2001). W latach 2003-2011 pełniła funkcję dyrektorki Sopockiej Sceny Off de BICZ. Jej działalność nie ogranicza się tylko do sztuki, ale z równą pasją realizuje się w działaniach społecznych. Jest autorką projektów tj. „Teatr a natura”, „Teatr a szaleństwo”, „Teatr Zajechał”, „Zaczynania Teatralne” i „Lekcje Teatralne”. W 2009-2011 była pomysłodawczynią i wykładowcą „Polskiej Akademii Teatru Niezależnego” na Litwie. W latach 2012-2014 pełniła funkcję dyrektorki merytorycznej i wykładowczyni w międzynarodowym projekcie „South Baltic Academy of Independent Theatre – a Tool of Social Change”. Ewa Ignaczak jest także założycielką (2013) i wiceprezeską Fundacji “Klinika Kultury” oraz założycielką (2014) Teatru Gdynia Główna, którego obecnie jest dyrektorką artystyczną. Jej wkład w kulturę został doceniony nagrodą “Galion Gdyński za rok 2015” w dziedzinie animacji kultury oraz Nagrodą Specjalną za Animację Kultury Marszałka Województwa Pomorskiego (2017). Docierała z teatrem do najmniejszych miejscowości Województwa Pomorskiego, w ramach wielu edycji projektu „Teatr Zajechał”. Aktywizuje lokalne społeczności, jednocześnie zwiększając więzi mieszkańców z miastem i otwierając ich na nowe grupy społeczne poprzez koordynację Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego „Pociąg do Miasta” (od 2011). Jest autorką licznych spektakli inspirowanych literaturą światową, polską i regionalną, tj. Franz Kafka, Stanisław Lem, Brunon Schulz, Witold Gombrowicz, Ryszard Kapuściński, Małgorzata Sikorska-Miszczuk, Barbara Piórkowska, Salcia Hałas. Realizuje także spektakle dla dzieci (Stacja Bajek) wg twórczości Pierre’a Gripariego oraz Bolesława Leśmiana. Obecnie szczególną troskę kieruje ku młodzieży, otwierając młodych ludzi na rozmowy, zwracając uwagę i reagując na problemy, z jakimi mogą się dzisiaj mierzyć. Realizuje spektakle w formule Teatru Społecznie Zaangażowanego. Jej nową pasją jest Teatr Faktu, który wspiera proces integracji młodzieży polsko-ukraińskiej (Teatr z polsko-ukraińską społecznością szkolną) oraz otwiera dialog między rodzicami a nastolatkami.
Barbara Piórkowska – pisarka, poetka, felietonistka portalu miastoliteratury.com. Autorka powieści „Szklanka na pająki” (2010/2018), esejów o przestrzeni miasta „Utkanki” (2014), powieści „Kraboszki” (2020) i „Gaja. Historia prawdziwa” (2023) oraz czterech tomów poetyckich, w tym ostatniego pt. „Syberia” (2016). Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Gdańskim. Współtwórczyni show poetyckich i literacko-obrzędowych (ostatnio „Dziady. Rytuał literacki” 2023). W 2022 roku według „Kraboszek” powstał spektakl „Rodzanice” (Teatr Gdynia Główna, Akademia Głosów Tradycji, reż. Ewa Ignaczak). Nominowana do Nagrody Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury „Splendor Gedanensis” za rok 2010. Laureatka Nagrody Gdańskich Bibliotekarzy „Pro Libro Legendo” za rok 2010, zdobywczyni I nagrody w Konkursie Literatury Pomorskiej i Kaszubskiej 2021 Costerina (kategoria proza). Trenerka warsztatów twórczego pisania. Prowadzi spacery zielarsko- i roślinno-literackie oraz z twórczym pisaniem, a także profil na FB Dzika Litera. Tworzy autorskie formy pracy ze stresem poprzez pisanie. Zbierała opowieści i szkoliła w wielu programach społecznych i kreatywnych (m.in. Festiwal Progressteron, Fundacja Generacja, Festiwal Zbliżenia, Gdańska Galeria Miejska, Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA, Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku, Nadbałtyckie Centrum Kultury). Stypendystka Miasta Gdańska i Marszałka Województwa Pomorskiego.
Rafał Matusz – reżyser, dramaturg, marketing manager. Student Krystiana Lupy i Jerzego Jarockiego. Absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu PWST Kraków. Asystent Jerzego Jarockiego- “Pułapka” T. Różewicza i „Platonow” Michaiła Czechowa, obie realizacje przygotowane w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Asystent Mikołaja Grabowskiego przy realizacjach teatru telewizji w Krakowie. Absolwent podyplomowych studiów w zakresie zarządzania kulturą w Szkoła Główna Handlowa (SGH) w Warszawie. Prezes zarządu Stowarzyszenia Inicjatyw Społeczno- Kulturalnych “Europeum”. Przygotował kilkadziesiąt spektakli w wielu teatrach w Polsce, napisał 4 sztuki teatralne, z czego 2 zostały zrealizowane w zawodowych teatrach. Jego debiut operowy (2022 r.) „Król Roger” Karola Szymanowskiego w Operze na Zamku był jednym z najbardziej prestiżowych wydarzeń operowych w Europie. Wzięło w nim udział ponad 150 wykonawców również z Niemiec, a główne partie śpiewali najważniejsi i uznani w Polsce śpiewacy operowi jak Pavlo Tołstoj. Ewa Tracz i Łukasz Goliński za role w tym spektaklu otrzymali Teatralne Nagrody Muzyczne im Jana Kiepury. Spektakl trzeci sezon będzie prezentowany na deskach teatru. Rafał Matusz napisał także powieść „Konitzville” , która ma zostać wydana do końca roku przez Wydawnictwo Lira z Warszawy.
TWÓRCY:
- Scenariusz: EWA IGNACZAK
- Reżyseria: EWA IGNACZAK
- Obsada- JOANNA: HANNA - MIŚKIEWICZ
- Obsada - BARBARA: MAŁGORZATA POLAKOWSKA
- Światło: MARZENA CHOJNOWSKA
- Opracowanie muzyczne: MARZENA CHOJNOWSKA
- Miniatura Akademii: MARZENA CHOJNOWSKA