LEM NA 4 SPOSOBY
LEM NA 4 SPOSOBY
Lem na cztery sposoby!
Dla wielu z nas efektem domowej kwarantanny spowodowanej pandemią koronowirusa jest męcząco powtarzalna codzienność. Właśnie dlatego najnowsza propozycja teatralna Teatru Gdynia Główna będzie wyjątkowo niecodzienna gdyż zaprezentujemy podróże w czasie, fascynujące dylematy cyborgizacji, halucynogenne wizje splątane z rzeczywistością i uczucia, które wbrew programowi pojawiają się w umyśle robota.
Nasza teatralna inicjatywa to cztery czytania performatywne tekstów Stanisława Lema – „Czy pan istnieje, Mr. Johns?” (opracowanie i reżyseria: Marzena Chojnowska), „Kongres Futurologiczny” (adaptacja i reżyseria: Ida Bocian), „Maska” (adaptacja i reżyseria: Ewa Ignaczak) i „TEOHIPHIP, czyli Telechroniczna Optymalizacja Historii Powszechnej Hyperputerem” (na podstawie opowiadania „Podróż dwudziesta”, adaptacja i reżyseria: Grzegorz Kujawiński).
Czemu właśnie Lem? Bo proza tego pisarza, filozofa i futurologa idealnie poddaje się teatralnej transkrypcji i cechuje się ona znakomitym językiem, niejednoznacznym humorem i solidną porcją groteski. Wybrane przez nas teksty stawiają także wyjątkowo celne pytania na temat kształtu przyszłych stosunków społecznych, co jest aktualnym tematem w czasie społecznej izolacji i oczekiwań na powrót upragnionej „normalności”.
Wszystkie nasze czytania performatywne zostaną udostępnione bezpłatnie w serwisie Youtube.
Spektakle powstają w ramach Gdyńskiego Falochronu Kultury, czyli miejskiego programu wsparcia dla sektora kulturalnego.
- TEOHIPHIP
czyli Telechroniczna Optymalizacja Historii Powszechnej Hyperputerem
wg „Podróży 20” z „Dzienników Gwiazdowych” Stanisława LemaCZYTANIE PERFORMATYWNE
ADAPTACJA I REŻYSERIA: Grzegorz Kujawiński
OBSADA: Piotr Rogalski, Bartłomiej Sudak, Dorian Zypper, Oliwer Zypper
NAGRANIE, DŹWIĘK I MONTAŻ: Maciej Buszman
WSPARCIE: Marzena Chojnowska
OPIEKA ARTYSTYCZNA I MERYTORYCZNA: Ewa Ignaczak
BEZPŁATNA PREMIERA ONLINE: 30 czerwca 2020 godz. 18:00
Stanisław Lem w „Dziennikach Gwiazdowych” poprzez opowieści o mieszkańcach innych planet, gwiezdnych podróżach, rozwoju nauki i techniki mówi tak naprawdę o człowieku i ukazuje jego miejsce we wszechświecie. To ponadczasowe i uniwersalne prawdy i rozważania na temat współczesnego społeczeństwa. Lem nie gloryfikuje ludzkości, tylko pokazuję ją taką, jaka jest naprawdę – ze wszystkimi wadami i ograniczeniami i często są to wizje bardzo pesymistyczne.
Ijon Tichy – kapitan żeglugi galaktycznej, podróżnik, odkrywca, nieprzeciętnie utalentowany oraz niezwykle uparty, indywidualista, racjonalista, sceptyk i niedowiarek. Tolerancyjny, otwarty i ciekawy Wszechświata, którego atrakcje poznaje często z narażeniem własnego zdrowia i życia. Tym razem staje przed szansą podróży w czasie i objęcia funkcji szefa Programu: “TEOHIPHIP, czyli Telechronicznej Optymalizacji Historii Powszechnej Hyperputerem”, który zajmie się poprawianiem przeszłości. Czy przyszłość w roku 2661 okaże się dla niego idyllą, czy też będzie musiał zmierzyć się z bardziej teraźniejszymi problemami? Czy uda mu się dokonać wielkich czynów, opanować chaos związany z manipulacją czasem i poprowadzić ludzkość w nową, lepszą przyszłość? Właśnie na te pytania odpowie ten zabawny, błyskotliwy i zmuszający do refleksji spektakl. Jedno jest pewne – nie ma do tego zadania człowieka bardziej odpowiedniego niż Ijon Tichy!
Spektakl powstał w ramach Gdyńskiego Falochronu Kultury, czyli miejskiego programu wsparcia dla sektora kulturalnego.
OGLĄDAJ SPEKTAKL TUTAJ! KLIKNIJ!
2. Czy Pan istnieje, Mr. Johns? Stanisława Lema
CZYTANIE PERFORMATYWNE
REŻYSERIA: Marzena Chojnowska
OBSADA: Małgorzata Polakowska, Kuba Kornacki, Marek Kościółek, Piotr Rogalski
NAGRANIE, DŹWIĘK I MONTAŻ: Maciej Buszman
WSPARCIE: Grzegorz Kujawiński
OPIEKA ARTYSTYCZNA I MERYTORYCZNA: Ewa Ignaczak
TEATR GDYNIA GŁÓWNA
PREMIERA ONLINE: 30 lipca 2020 godz. 18:00
Ten proces sądowy będzie wyjątkowo trudny!
Ciało kierowcy wyścigowego Harry’ego Johnsa, w wyniku wielu wypadków samochodowych zostało sukcesywnie wymienione na protezy. Nie został z niego nawet skrawek miękkiej tkanki, jest w pełni zgenializowany. Mr. Donovan, Prezes Cybernetics Company uważa zatem, że pozwany jest zespołem protez, maszyną, którą może rozebrać na części, albo zrobić z niej makietę reklamową.
Czy Harry Johns zdoła przekonać nas o swoim człowieczeństwie? W którym zakątku ciała mieszkają cechy stanowiące o tym, że jesteśmy ludźmi? Czy da się je usunąć mechanicznie, czy może są one wartością niezbywalną?
Wspólnie z Lemem spróbujemy odpowiedzieć na te pytania.
Wartka akcja dramatu sądowego wypełniona zostaje błyskotliwymi argumentami, zaskakującymi zwrotami akcji i próbą ustalenia zawartości człowieka w człowieku. Wypełniony inteligentnym humorem spektakl (Lem opublikował swój tekst w 1955 roku!) staje się też niebezpiecznie aktualny.
Spektakl powstał w ramach Gdyńskiego Falochronu Kultury, czyli miejskiego programu pomocy dla sektora kulturalnego.
OGLĄDAJ SPEKTAKL TUTAJ. KLIKNIJ!
3. Kongres Futurologiczny Stanisława Lema
CZYTANIE PERFORMATYWNE
ADAPTACJA I REŻYSERIA: Ida Bocian
OBSADA: Marta Jaszewska, Jakub Kornacki, Piotr Srebrowski
NAGRANIE, DŹWIĘK I MONTAŻ: Maciej Buszman
PREMIERA ONLINE: 8 października 2020 godz. 18:00
Zamieszki przerywają Ósmy Kongres Futurologiczny organizowany w republice Costaricany. Ukryty pod gruzami hotelu w kanale ściekowym gwiezdny podróżnik Ijon Tichy zostaje oszołomiony silnymi środkami halucynogennymi, którymi siły rządowe walczą z demonstrantami. Po obudzeniu trafia do szpitala, gdzie zostaje uznany za psychicznie chorego i zahibernowany. Później budzi się w dalekiej przyszłości w złowieszczym świecie zdominowanym przez masowe stosowanie silnych substancji chemicznych. Tichy zaczyna kwestionować jego prawdziwość i rozpaczliwie szukać skutecznego sposobu odróżnienia ułudy od rzeczywistości.
W czytaniu performatywnym tekstu Lema Teatru Gdynia Główna będziemy towarzyszyć gwiezdnemu podróżnikowi w niepokojącej podróży pomiędzy jawą a snem i gorąco kibicować jego staraniom powrotu do rzeczywistości. Ten hipnotyczny i wciągający spektakl zostawi u widzów poczucie niesamowitości i zaskoczy przenikliwością prognoz polskiego pisarza. Bo przecież niektóre koncepcje Lema opisane w “Kongresie futurologiczym” wydają się niemal dokumentalnym opisem naszej aktualnej rzeczywistości.
Spektakl powstał w ramach Gdyńskiego Falochronu Kultury, czyli miejskiego programu pomocy dla sektora kulturalnego.
OGLĄDAJ SPEKTAKL TUTAJ. KLIKNIJ!
4. Maska Stanisława Lema
CZYTANIE PERFORMATYWNE
ADAPTACJA I REŻYSERIA: Ewa Ignaczak
OBSADA: Małgorzata Polakowska i Grzegorz Kujawiński
Głos: Jakub Kornacki
NAGRANIE I MONTAŻ: Dorian Zypper i Oliwer Zypper
MUZYKA: Maciej Szkudlarek
ŚWIATŁO: Marzena Chojnowska
TEATR GDYNIA GŁÓWNA
PREMIERA: 8 grudnia godz. 18:00
Ewa Ignaczak zdecydowała się ponownie sięgnąć po opowiadanie „Maska”, które trzy lata temu doczekało się swojej ulicznej adaptacji. Jednakże forma spektaklu plenerowego nie pozwoliła wówczas skupić się na jednym z najważniejszych atutów tego tekstu – czyli na języku. Słowotwórcza składnia Lema, bogactwo opisów, metafor, a także opisów emocji buduje misterną historię o istocie człowieczeństwa. Bohaterka „Maski” poznaje najbardziej ludzkie z uczuć – miłość, by zaraz ulec nakazowi swojego konstruktora i stać się morderczym narzędziem jego nienawiści i zemsty. Czy podczas swojego pościgu za byłym kochankiem zwycięży wgrany jej program, czy też uczucie i empatia?
I w tym przypadku autor przestrzega nas przed autorytarnością władzy i niebezpieczeństwem płynącym z antropocentrycznej pewności, że człowiek-programator jest wszechmocny. Ponownie także rozważa ramy tego, co ludzkie – odruchy i zachowania istoty biologicznie z człowiekiem nietożsamej przeciwstawia osobie króla, który, chociaż jest istotą ludzką, to jednak jego lęk przed utratą władzy czyni z niego pozbawionego uczuć tyrana. W ten sposób próbuje również zdefiniować człowieka jako sumę błędów i niedoskonałego, którego niczym nieograniczona wola i geniusz, zamiast pobudzać go do kreacji, podsyca tylko zło – jego żądzę władzy i zemsty.
Link do wydarzenia ONLINE:
OGLĄDAJ SPEKTAKL TUTAJ. KLIKNIJ!
Wsparcie ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19